recension

Kungen av vrede – Ana Huang

Fascinerande, underhållande men jätteklyschigt!

Kungen av vrede är första boken i TikTok-stjärnan Ana Huangs serie Dödssynderna (Kings of Sin). Jag vill tacka WAPI för möjligheten att läsa den på svenska. Och ja, jag vet vad ni tänker… Den tillhör en genre jag vanligtvis ratar. Men, vem vet? Kanske är Ana Huang den författare som får mig på andra tankar?! Eller vad tror ni?

Läs mer

Snökaos och chokladpraliner – Anna Alemo

Hysteriskt rolig, mysig och helt ljuvlig!

I november kom det en överraskning från Karat på posten. I paketet låg Anna Alemos julroman Snökaos och chokladpraliner. Då jag inte tidigare hade läst något av Alemo visste jag inte vad jag kunde förvänta mig. Men jag dök gärna in i det okända…

Läs mer

Bjällerklang & kärlekspanik – Sara Dalengren

Småcharmig, julig men något obekväm!

I Serafs Julbox för 2024 kom tre böcker. Tre väldigt olika böcker, men med en sak gemensam; värmen i kylan. Sara Dalengrens roman Bjällerklang & kärlekspanik är en av böckerna i boxen…

Jag såg framemot att läsa Bjällerklang & kärlekspanik efter att ha förälskat mig i dess omslag. Utåt sett är det verkligen en Amila-bok. Men hur tilltalar bokens insida mig?

Läs mer

In Memoriam – Alice Winn

Vacker, gripande och tung!

I våras fick jag frågan från Albert Bonniers om jag kunde tänka mig att läsa Alice Winns debutroman In Memoriam. Efter att ha läst beskrivningen tyckte jag att det verkligen var en roman för mig, så jag tackade ja. Men vad tycker jag nu när jag har läst den?!

Läs mer

Jul med bokcirkeln – Sarah Morgan

Charmig, varm och stämningsfull!

Jag har sedan barnsben älskat julfilmer. Det är något magiskt med att kunna sitta under en varm filt med en kopp varm choklad i handen samtidigt som den ena mysiga julfilmen efter den andra rullar på min skärm. Men nu inser jag att det finns ett scenario som kan vara snäppet bättre. Det när man ersätter julfilmer med julromaner istället. Min första julroman för i år blev Sarah Morgans Jul med bokcirkeln och det är också årets sista bok att diskutera i bokklubben. Tack Harper Collins för att jag fick läsa.

Läs mer

Den grymme prinsen – Holly Black

Spännande, nervkittlande och fängslande!

Då jag inte tycker om romantasy har jag inte brytt mig om att spana in Holly Blacks roman The cruel Prince. Jag har hela tiden trott att den är som A Court of-serien och att jag kommer att bli besviken. Men när Mius släppte den på svenska blev jag ändå nyfiken. Så, jag var glad att jag fick äran att läsa den… nå, föll den mig i smaken då, eller var den så som jag trodde?

Läs mer

Innan sanningen avslöjas – Toshikazu Kawaguchi

Djup, lärorik och hjärtskärande!

Jag köpte Before Coffee Gets Cold på grund av dess vackra utsida och där blev det verkligen att utsidan gav insidan en chans, för jag tror inte att jag hade läst boken om jag inte hade fallit för omslaget. Tales from the Café eller Innan sanningen avslöjas som den heter på svenska tyckte jag inte var lika tillfredsställande när det kom till utsidan, då jag inte är ett fan av guld…

Men efter att ha läst den, kan jag säga att dess vackra insida har gett utsidan en särskild glans! Tack Akademius/Mius för att jag fick avnjuta den på svenska.

Läs mer